About some ties between anthropological science and human rights Público Deposited

Sobre algunos vínculos entre la ciencia antropológica y los derechos humanos

The article demonstrates the intrinsic similarity between the tradition of formulation of human rights, their worldwide promotion, and the defense of the victims of human rights violations of human rights, on one hand, with anthropology, the scientific study of humanity, special-izing in inventory and explaining world’s sociocultural diversity, on the other. To this end, the existence of the same two theoretical aspects in both traditions of thinking will be first established: the tension between the local and the global, and their essentially processual character. Against this background, then, utopian elements, which can be found in both cultural currents, will be approached. The final short reflection refers to the existence of this subject matter in universities with anthropology departments.

El artículo evidencia la semejanza intrínseca entre la tradición de la formulación de los derechos humanos, su promoción planetaria y la defensa de las víctimas de su violación y la antropología, ciencia humana especializada en inventariar y explicar la diversidad sociocultural del mundo. Para ello, se muestra primero la presencia de los mismos aspectos teóricos en ambas tradiciones de pensamiento, a saber: la tensión entre lo local y lo global, y su carácter esencialmente procesual. Ante este trasfondo se abordan en seguida, de modo específico, los elementos de tipo utópico que se hallan en las dos corrientes culturales. El comentario final hace una breve referencia a la presencia de esta temática en las universidades en las que se enseña antropología.

Relacionamentos

No conjunto administrativo:

Descrições

Nome do AtributoValores
Creador
Identificador
Palavra-chave
Tipo de Recurso
Source
  • Alteridades, Epistemologías antropológicas en contextos de violencias, México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa, Volumen 31, Número 62, (Julio - Diciembre 2021), páginas 85-98, 2448-850X
Derechos
Licencia